">
تلویزیون چکاد

حامد کرزی: ایالات متحده در افغانستان شکست خورده است

214

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان روز یکشنبه گفت که ایالات متحده برای مبارزه با افراطیت و آوردن ثبات در افغانستان وارد این کشور شده و اکنون پس از گذشت بیست سال با شکست در هر دو امر افغانستان را ترک می کند.

حامد کرزی در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس، می گوید :افراطیت “در بالاترین سطح” خود قرار دارد و نیروهای خارجی یک فاجعه پشت سر خود می گذارند.

وی گفت: “جامعه جهانی بیست سال پیش با این هدف روشن مبارزه با افراطیت و آوردن ثبات به اینجا آمدند .

اما افراطیت امروز در بالاترین سطح خود قرار دارد. بنابر این آنها ناکام بوده اند.” میراث آنها یک ملت ویران شده از جنگ در “رسوایی و فاجعه کامل” است.

وی همچنان گفت: “ما به عنوان افغان تمام ناکامی های خود را می پذیریم، اما نیروها و قدرت های بزرگتر که دقیقا برای این هدف به اینجا آمده بودند چه؟ اکنون ما را در کجا رها می کنند؟ در رسوایی و فاجعه کامل.”

با این وجود، حامد کرزی، که در طول ۱۳ سال حکومت خود رابطه پر مناقشه ای با ایالات متحده داشت، در این مصاحبه نیز خواستار ترک نیروهای خارجی شد و گفت مردم افغانستان با اشتیاق زیاد برای صلح با هم متحد هستند و باید اکنون مسئولیت آینده خود را بدست بگیرند.

در عین حال وی در این مصاحبه گفته که افغانستان بدون حضور نظامی آنها بهتر خواهد بود.

به باور وی افغان ها خود  باید از کشور خود دفاع کنند و مراقب زندگی خود باشند

رییس جمهور پیشین در این مصاحبه همچنان افزوده است که حضور آنها چیزی را به ما داده است که اکنون داریم ؛ ما نمی خواهیم با این بدبختی و حقارت زندگی کنیم، پس برای افغانستان بهتر است که آنها بروند.

حامد کرزی افزوده  “کارزار (ارتش ایالات متحده/ ناتو) علیه افراطیت یا تروریزم نبود، کارزار آنها بیشتر علیه روستاها و امیدهای افغانستان بود؛ با زندانی کردن مردم افغانستان، ایجاد زندان ها در کشور خود ما و بمباران تمام روستا ها، این خیلی اشتباه بود.”

کرزی که علیرغم اینکه از سال ۲۰۱۴ از قدرت خارج شده است، نفوذ سیاسی خود را از دست نداده است و اغلب در مرکز تدبیرهای کشور است، گفت: ” به صورت عموم، خواست مردم افغانستان در سراسر کشور صلح است.”

کرزی ضمن متهم کردن پاکستان، باور دارد که این کشور مقر اصلی رهبری طالبان است و آمریکا هم به برافروختن جنگ، به هر دو طرف درگیر پیام داده است:

رییس جمهور پیشین افغانستان می گوید دو طرف افغان، هیچ کدام نباید بجنگد.”

وی گفت: “تنها راه حل این است که افغان ها با هم یکجا شوند و باید بدانیم که این کشور ما است و باید کشتن همدیگر را متوقف کنیم.”

بیشتر بخوانید :

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.