">
تلویزیون چکاد

جوان افغان کتابخانه‌ای خانگی را برای دختران محروم از تحصیل در کابل راه‌اندازی کرد

166

پس از وضع محدودیت‌های گسترده طالبان علیه زنان و دختران افغانستان، یک جوان افغان به نام نورالله نیکزاد، کتابخانه‌ای را در منزل خود برای مطالعه جوانان افغان راه‌اندازی کرده است.

این کتابخانه دارای یک مرکز آموزشی است و در حدود دو هزار کتاب در این مرکز برای مطالعه گردآوری شده است.

آقای نیکزاد می‌گوید، پیشتر مدیریت یک کتابخانه را برعهده داشته، اما پس از ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان، مشتریان این کتابخانه کاهش یافتند چرا که بیشتر آن‌ها دختران بودند.

آقای نیکزاد افزود، در کتابخانه خانگی او ۲۵۰ دانش‌آموز که ۸۰ فیصد آن‌ها دختران هستند مشغول مطالعه و تحصیل هستند و در رشته‌های تجوید، سوادآموزی و زبان انگلیسی فعالیت دارند.

او در گفتگو با رسانه‌ها گفته است که قصد دارد در آینده نزدیک دوره‌های آموزش خیاطی را نیز برای دختران و بانوان راه‌اندازی کند تا آن‌ها بتوانند به خودکفایی برسند.

این جوان افغان تاکید ورزید که علاوه بر کمبود برق و سرمای هوا، چالش‌های اقتصادی نیز در برابر دانشجویان و دانش‌آموزان قرار دارد و آن‌ها توانایی خرید لوازم تحریر را ندارند.

این در حالی است که طالبان در جریان یک و نیم سال گذشته بیشترین تمرکز را بر وضع محدودیت‌های گسترده علیه زنان و دختران قرار داده‌اند و آن‌ها را زیر نام شریعت اسلامی از جامعه حذف کردند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.