">
تلویزیون چکاد

انجمن نسایی ولادی افغانستان؛ از هر ۱۰۰ هزار زایمان، ۶۰۰ مادر جان می‌بازند

105

انجمن نسایی ولادی افغانستان اعلام کرده است که به صورت میانگین، در هر ۱۰۰ هزار زایمان نزدیک به ۶۳۸ مادر به هنگام زایمان جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته نجم‌السما شفاجو، مسوول انجمن داکتران نسایی ولادی، آمار ارائه شده نشان می‌دهد که افغانستان جزو خطرناک‌ترین کشورها برای مادرانی است که می‌خواهند فرزند خود را به دنیا بیاورند.

خانم شفاجو که در دومین سمپوزیم این انجمن در هرات سخنرانی می‌کرد تاکید ورزید که کم کاری و بی‌توجهی مسوولان صحی، کمبود امکانات درمانی و عدم دسترسی به خدمات معیاری بهداشتی در بیشتر مناطق دوردست افغانستان از جمله عواملی هستند که باعث افزایش مرگ و میر مادران هنگام زایمان می‌شوند.

در عین حال، محمد آصف کبیر، معاون ریاست صحت عامه طالبان در هرات نیز گفته است که این گروه از داکتران انجمن نسایی ولادی حمایت کامل خواهد داشت.

وی در ادامه افزود، در مقایسه با سال‌های گذشته، افزایش مراکز درمانی و منابع انسانی در ولایت هرات باعث کاهش چشمگیر میزان مرگ مادران هنگام زایمان شده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بسیاری از مادران در بیشتر مناطق دوردست افغانستان از جمله ولایت‌های بادغیس، فراه و غور به خدمات درمانی بسیار ناچیزی دسترسی دارند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.