">
تلویزیون چکاد

کلالی صنعت پرکار اما کم درآمد

114

بدخشان در شمال شرق کشور ولایتی است که شماری زیادی از سفال‌گران در این ولایت مصروف ساخت ظروف سفالی هستند.

باشنده‌گان ولایت‌های شمال کشور زمانی به این صنعت اهمیتی بیشتری قایل بودند. حالا قرار که دیده می‌شود، این صنعت رونق چندانی ندارد.

تنور، گلدان، کوزه، ظرف‌های غذاخوری و اسباب زینتی لوازم اند که سفال‌گران در بدخشان مصروف ساختن آن هستند.

گل آغا ۴۵ ساله یک تن از سفال‌گران در شهر کهنه فیض‌آباد است.

گل‌آغا از ۳۰ سال بدینسو در این گوشه شهر فیض‌آباد مصروف ساختن ظروف گلی است.

وی با این شغل خود، زندگی پرمشقتی  را پشت سر می‌گذارد.

استفاده از ظروف پلاستیکی به جای ظروف گلی بازار کار گل‌ِآغا را از کار انداخته است.

او می‌گوید:” ۴۵ سال از عمرم می‌گذرد، پانزده ساله بودم، در یکی از دوکان های همین منطقه، شاگرد ایستادم؛ در گذشته بازار کارمان بهتر بود، ساخت و فروش زیاد داشتیم؛ حالا با وارد شدن ظروف پلاستیکی و استفاده زیاد از آن بازار را کم رونق ساخته است”.

سفال‌گران می‌گویند که شهروندان کشور اکنون به وسایل پلاستیکی علاقۀ بیشتری دارند. به باور آنان، وسایل پلاستیکی نسبت به وسایل گِلی ارزانتر است و ازین‌رو، فروش بیشتر دارد.

هم‌زمان با این بی‌‌علاقه‌گی مردم به صنعت سفالی، افزایش لوازم پلاستیکی و عدم نوآوری در صنعت کلالی از دلایلی‌اند که این صنعت را با رکود مواجه ساخته است.

محمد الله یکی دیگر از جوانان است که پیشه کلالی دارد.

وی از کم‌توجهی مسوولان در این بخش شکایت نموده می‌گوید: ” من نزدیک به ۲۰ سال می‌شود، مصروف همین صنعت هستم؛ در این ۲۰ سال که من دوکان دارم؛ هیچ وقت نشده یک‌بار مسؤولان به پیش ما سر بزنند و از کار و فعالیت ما دیدن داشته باشند”.

با این حال خواست سفال‌گران از حکومت طالبان این است که به این صنعت توجه شود، وگرنه احتمال دارد؛ سفال‌گران بنابر کم‌ رونق بودن بازار سفالگری دست از این شغل بردارند.

سفال‌گران در حالی از رکود صنعت کلالی در کشور سخن می‌گویند که این صنعت در کشورهای همسایه مانند اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، پاکستان و ایران رونق خوبی دارد. تا جایی ‌که کلالی در کشورهای همسایه جزو صنعت گردش‌گری شمرده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.