">
تلویزیون چکاد

سیگار تضعیف ارتش افغانستان را ناشی از تصمیمات اشرف غنی می‌داند

156

جان ساپکو، سربازرس آمریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به سیگار گزارش تازه‌ای پیرامون فروپاشی ارتش پیشین افغانستان منتشر کرده است.

سیگار در تحلیل خود دلایل سرنگونی ارتش پیشین را نوشته و گفته است که در کنار فساد اداری و وابستگی به ارتش آمریکا، تعیینات قومی و تغییرات مداوم در ارتش از سوی اشرف غنی نیز در تضعیف آن نقش زیادی داشته است.

به باور سیگار، دولت اشرف غنی نتوانست وابستگی ارتش این کشور به نیروهای آمریکایی را کاهش دهد و به همین دلیل این نیروها برای دوران پس از خروج هیچ راهبری امنیت ملی نداشتند و به سرعت از هم فرو پاشیدند.

در این گزارش نوشته شده است، اشرف غنی در بسیاری از موارد فرماندهان اردو را تغییر می‌داد و افراد وفادار به خود را براساس قومیت منصوب می‌کرد که موجب سیاسی شدن ارتش شده بود.

براساس ارزیابی انجام شده، طالبان با استفاده از ضعف‌های تاکتیکی، رهبری و لوجستیکی ارتش افغانستان توانستند بهترین بهره را ببرند و با استفاده از مطبوعات و دنیای مجازی، جنگ علیه ارتش را مدیریت کردند و روحیه سربازان اردو را به شدت ضعیف ساختند.

این در حالی است که با وجود صرف ۹۰ میلیارد دالر و ۲۰ سال زمان،‌آمریکا ارتشی را در افغانستان ساخته بود که ساختاری شبیه به خود داشت اما با خروج از افغانستان در کمتر از یک ماه این سیستم از هم فروپاشید.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.