">
تلویزیون چکاد

دست ما کوتاه و سرطان در کمین!

221

داکتر فاروق احمد صدیقی ( مسئول مرکز سرطان بیمارستان مرکزی هرات ): در هرات تنها یک مرکز بیماری های انکوژی یا سرطان دولتی با تنها ده تخت وجود دارد اما خدمات رسانی اش نه برای هرات بلکه برای زون غرب است، آنچه که سبب شده خدمات رسانی را برای پزشکان این مرکز درمانی دشوار شود.

 

مسوولان مرکز آنکولوژی یا سرطان بیمارستان حوزوی هرات ازکمبود تشکیلات و  تخت در این مرکز درمانی خبر می دهند. آنان می گویند با وجود این که این مرکز ظرفیت ده تخت را دارد اما روزانه چندین بیمار به این مرکز درمانی مراجعه می کنند که به دلیل کمبود امکانات آنان توان بستری کردن این شمار از بیماران سرطانی را ندارند. موضوعی که با انتقاد اعضای اتحادیه داکتران همراه شده است. آنان امکانات این مرکز را برای زون غرب نا چیز می‌خوانند.

هرات یکی ازبزرگترین شهرهای کشور است که جمعیت چند میلیونی دارد. بر اساس گفته های مسوولان مرکز بیماری های سرطانی بیمارستان مرکزی هرات شمار مبتلایان امراض سرطانی درسال های اخیر در این ولایت در حال افزایش است.آن چه که آنان آن را نگران کننده می دانند.

با وجود این که بنا بر گفته آنان با ایجاد این مرکز امید واری ها به مهار کوتاه مدت این بیماری در نزد بیماران سرطانی افزایش یافت.اما به باور آنان تشکیلات و تجهیزات که از سوی وزارت صحت برای این مرکز درنظر گرفته شده است نه تنها پاسخ گوی زون غرب نیست بلکه  حتی برای هرات هم کافی دانسته نمی شود.

برای رشن تر شدن این مساله در این زمینه با  برخی اعضای اتحادیه پزشکان مصاحبه کردیم. دکتر فاروق احمد صدیقی( مسئول مرکز سرطان بیمارستان مرکزی هرات) در خلال مصاحبه ای که با خبرنگار ما داشت، چنین اظهار داشت که در هرات تنها یک مرکز بیماری های انکوژی یا سرطان دولتی با تنها ده تخت وجود دارد اما خدمات رسانی اش نه برای هرات بلکه برای زون غرب است، آنچه که سبب شده خدمات رسانی را برای پزشکان این مرکز درمانی دشوار شود.

ها از کمبود امکانات در مرکز سرطان هرات min

در ادامه، خبرنگار ما گفت و گویی در این زمینه با دکترعارف جلالی، پزشک ارشد بیمارستان مرکزی هرات، داشت. این مقام مسئول که می پذیرد مرکز امراض بیماری های سرطانی هرات کفاف نیازمندی های شمار زیاد مراجعین انی مرکز را ندارد؛ در خلال این مصاحبه تلویحا از درخواست شان از وزارت صحت به منظور افزایش تشکیلات وبستر دراین مرکز در سال آینده خبرمی دهد.

در ادامه، توانستیم مصاحبه ای با رئیس این اتحادیه داشته باشیم. داکتر نثار احمد مصدق رییس اتحادیه پزشکان هرات در این مصاحبه با خبرنگار ما  با انتقاد از اختصاص خدمات رسانی تنها مرکز امراض سرطانی هرات برای زون غرب، از این برخورد وزارت بهداشت و سلامت تحت عنوان مصداق یک برخورد ناعادلانه در قبال میزان عواید بیمارستان حوزوی هرات یاد کرده و آن را محکوک می کنند.

نظر پزشکان مربوطه و رئیس اتحادیه پزشکان هرات را در مورد این مشکل خواندیم. اما نظر بیماران چیست؟ آنان در این مورد چه می گویند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش لازم بود تا مستقیما با خود بیماران گفت و گویی داشته باشیم. در نتیجه، با غلام نبی عبدالقادر و غلام حیدر ، دو نفر از بیماران سرطانی این مجموعه، گپ و گفتی داشتیم. آن ها می گویند نزدیک به دوسال و یا حتی بیشتر از آن می شود که به بیماری سرطان دچار هستند و برای تلاش برای مداوای خود به این مرکز درمانی آمده اند.

ها از کمبود امکانات در مرکز سرطان min

آن ها در ادامه این مصاحبه با خبرنگار ما چنین می افزایند که با وجود تمام سختی ها و دشواری های پیش رو بیماری شان نتوانسته است آنان را از ادامه زندگی نا امید سازد. اما آن چیزی که نگران شان کرده کمبود امکانات در این مرکز درمانی است که بیماران دیگر مانند آنان را مجبور کرده تا برای مداوایشان تا زمان نا مشخصی در انتظار باشند. آن هم در شرایطی که معلوم نیست چقدر دیگر برای زندگی زمان دارند.

بر اساس امارهای مسوولان مرکز سرطان بیمارستان حوزوی هرات از ماه جد سال پارسال تاکنون نزدیک به ۲۵۰۰ تن به این مرکز مراجعه کرده اند که یک هزارشش صد و پنجاه نفر آنان مبتلا به سرطان بوده اند. که تحت مراقبت گرفتن این شمار از بیماران سرطانی هزینه ای بالغ به ۲۰ میلیون افغانی ( تقریبا دویست و پنجاه و پنج هزار دلار امریکا) دارد اما تنها ۲ میلیون افغانی ( تقریبا معادل بیست و پنج هزار و پانصد دلار امریکا) که حدودا یک دهم مبلغ مورد نیاز می باشد، به این مرکز اختصاص یافته است. بودجه ای که به نسبت شمار  بالای این بیماران اندک خوانده می شود و شرایط طوری است که دست ما کوتاه و سرطان در کمین…

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.