">
تلویزیون چکاد

کمیته مصونیت خبرنگاران هشدار داد؛ «اقدامات تالبان در برابر خبرنگاران ظالمانه است»

131

کمیته بین‌المللی حمایت از خبرنگاران (CPJ) با انتشار گزارشی، وضعیت آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها در افغانستان زیر حاکمیت طالبان را بسیار نگران‌کننده خوانده و اعلام کرد که طالبان پس از بازگشت به قدرت، اقدامات سرکوبگرانه و خشونت‌آمیز علیه خبرنگاران و رسانه‌ها را به شدت افزایش داده‌اند.

بر اساس یافته‌های CPJ، از آگوست ۲۰۲۱ تاکنون حداقل ۶۴ خبرنگار توسط طالبان به دلیل انجام وظیفه حرفه‌ای خود بازداشت و زندانی شده‌اند. علاوه بر این، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های شدیدی نیز بر کار زنان خبرنگار وجود دارد.

این کمیته به طور ویژه از وضعیت مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی-افغان ابراز نگرانی کرده است. بهبودی از ماه ژانویه ۲۰۲۲ تاکنون در بازداشت طالبان به سر می‌برد.

کمیته CPJ ضمن محکوم کردن شدید رفتارهای غیرقانونی و سرکوبگرانه طالبان، خواهان اعمال فشار بیشتر جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی بر این گروه به منظور پایان دادن به بازداشت‌های خودسرانه و برقراری آزادی بیان شده است.

گفتنی است، طالبان پس از بازداشت خبرنگاران ادعا کرده بود که این افراد به دلایلی غیر از حرفه خبرنگاری بازداشت شده‌اند اما هیچ مدرکی دال بر این ادعا ارائه نکرده است.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.