">
تلویزیون چکاد

نگرانی عمیق آمریکا و کشورهای همسایه از رشد سریع داعش در افغانستان

121

پیش از بازگشت طالبان به قدرت، این گروه روابط نزدیک، فکری و نظامی با گروه‌های افراطی و شورشی از جمله داعش در افغانستان داشته است.

هزاران نیروی جنگی این گروه‌ها در افغانستان در کنار طالبان علیه نیروهای خارجی و امنیتی دولت پیشین افغانستان جنگیده‌اند و با انجام علمیات‌های انتحاری، بسیاری از غیرنظامیان را به خاک و خون کشیدند.

ژنرال مایکل کوریلا، رییس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا یا سنتکام در کمیته دفاع مجلس بزرگان این کشور گفت، داعش در افغانستان تنها شش ماه با داشتن توانمندی حمله علیه کشورهای خارجی فاصله دارد.

او در جریان سخنرانی خود گفت، داعش در افغانستانی که اکنون در کنترل گروهی با ایدئولوژی مشترک آن‌ها قرار دارد و این گروه می‌توانند یک عملیات خارجی را علیه منافع آمریکا یا غرب در کمتر از شش ماه بدون هیچ هشداری انجام دهند.

آقای کوریلا هشدار داده است که داعش می‌تواند حملات دهشت‌افگنانه در اروپا و آسیا انجام دهد، هرچند که در انجام عملیات در خاک آمریکا با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد بود.

جبهه مقاومت ملی افغانستان واقع در پنجشیر نیز گفته است که داعش، طالبان و دیگر گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان دارای امکانات مشابه و فکر مشابه هستند و از نظر وضع محدودیت و روحیه دهشت‌افگنی در یک پیمانه قرار دارند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که طالبان همواره تاکید ورزیده‌اند که داعش حضور قدرتمندی در افغانستان ندارد و آن‌ها توانسته‌اند که شاخه خراسان داعش را تضعیف کنند.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.