">
تلویزیون چکاد

اعتراض گسترده فعالان مدنی از شنیده نشدن صدای زنان در سازمان ملل

237

شمار زیادی از فعالات مدنی و فعالان حقوق زنان افغانستان با امضای بیانیه‌ای از سازمان ملل و نشست مجمع عمومی این سازمان به دلیل نداشتن نماینده از طرف زنان افغانستان انتقاد کردند.

بیشتر از ۵۰ فعال حقوق زن تاکید ورزیده‌اند که در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اولویت‌ها، صداها و دیدگاه‌های زنان افغانستان از بین رفته و در این نشست به آن پرداخته نشده است.

در این بین، شماری از زنان شناخته شده، از جمله انیسه شهید، هدا خاموش و داکتر حبیبه سرابی نیز پای بیانیه را امضا کرده‌اند.

امضاکنندگان این بیانیه اذعان کرده‌اند که طالبان نزدیک به ۴۰ فرمان در موارد پوشش و حرکات رفتاری زنان افغانستان صادر کرده‌اند و این کشور با فروپاشی اقتصادی، نقض حقوق بشر و بحران غذا روبه‌رو شده است.

در این بیانیه، ماهیت کار سازمان ملل زیر سوال قرار گرفته و تاکید شده است که این سازمان چشم خود را به روی بدترین بحران حقوق بشری در جهان بسته است.

نشست عمومی سازمان ملل همه ساله برگزار می‌شود و در آن رهبران جهان، جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی گرد هم می‌آیند و راه‌هایی را برای چالش‌های عمومی جهان بیان می‌کنند.

گفتنی است، همه ساله رییس جمهور افغانستان در این نشست حضور می‌یافت، اما با قدرت گرفتن طالبان، هیچ نماینده‌ای از این گروه در نشست سازمان ملل حضور نداشته است.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.