">
تلویزیون چکاد

پاکستان به طالبان: رفتار های مقامات طالبان به روابط دوجانبه صدمه می زند

171

گزارش اکسپرس تریبون حکایت دارد که پاکستان از اتهامات چند روز قبل سرپرست وزارت دفاع افغانستان ناامید شده است، که بازتاب همان طرز فکر دولت های قبلی افغانستان است که ناتوانی های خود را به گردن پاکستان می انداختند.

دراین گزارش آماده است که پاکستان انتظار چنین اظهارنظر عمومی را از رهبر ارشد طالبان افغانستان نداشت، زیرا اسلام آباد از زمان بازگشت طالبان به قدرت، از این گروه حمایت کرده است.

ملا محمد یعقوب وزیر دفاع موقت افغانستان هفته گذشته مدعی شد که پاکستان به امریکا اجازه می دهد تا ازخاک این کشور برای عبور هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به افغانستان استفاده کند.

ملا یعقوب که فرزند ملا عمر رهبر سابق طالبان گفته: “طبق اطلاعات ما پهپادها از طریق پاکستان به افغانستان وارد می‌شوند، از حریم هوایی پاکستان استفاده می‌کنند، ما از پاکستان می‌خواهیم که از حریم هوایی شما علیه ما استفاده نشود”

پاکستان ادعاهای دولت طالبان افغانستان مبنی بر اینکه این کشور به ایالات متحده اجازه می دهد تا از حریم هوایی خود برای هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند را رد کرد و این اتهام را مغایر با هنجارهای دیپلماتیک خوانده است.

عاصم افتخار، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این ادعاها گفت که پاکستان با نگرانی عمیق به ادعای سرپرست وزارت دفاع افغانستان مبنی بر استفاده از فضای هوایی پاکستان در عملیات پهپادهای ضد تروریستی آمریکا در افغانستان واکنش نشان داده است.

وی افزود: “در غیاب هیچ مدرکی، همانطور که خود وزیر افغانستان نیز اذعان کرد، چنین ادعاهای حدسی بسیار تاسف بار است و هنجارهای رفتار دیپلماتیک مسئولانه را نقض می کند”

ادعای عملیات پهپادهای آمریکایی از پاکستان پس از کشته شدن اخیر ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل مطرح شد. رئیس القاعده که برای سرش ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین شده بود، در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا در بالکن خانه ی در کابل کشته شد.

پس از کشته شدن ظواهری، سؤالاتی مطرح شد که ایالات متحده از کدام پایگاه برای حمله هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده است. پاکستان یکی از مظنونان نامیده شد، اما پاکستان به شدت دخالت خود را رد کرده است.

 

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.