">
تلویزیون چکاد

چین گوگل را به نقض قوانین ضد انحصار متهم می‌ کند

128

گوگل با زیرپاگذاشتن قوانین ضدانحصاری می‌تواند رقبای چینی‌اش را از بازار هدف حذف کند.

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که چین قصد دارد تحقیقات ضدانحصار درباره‌ی سلطه‌ی گوگل در سیستم‌عامل موبایلی را آغاز کند. به‌گزارش روئیترز، با ادامه‌ی جنگ تجاری چین و آمریکا، تحقیقات ضدانحصار شرکت مانتین‌ویویی از ماه جاری انجام می‌شود. ناگفته نماند برخی منابع ادعا می‌کنند که هواوی در آغاز تحقیقات ضدانحصار روی گوگل ایفای نقش کرده است.

آمریکا برای شرکت‌های چینی تحریم‌هایی در نظر گرفته و فهرستی از شرکت‌های ممنوعه تدوین کرده است که در بین آن‌ها، نام هواوی نیز به‌چشم می‌خورد. پس از اضافه‌شدن هواوی به این فهرست، شرکت‌های آمریکایی مانند گوگل خدماتشان را برای آن متوقف کردند و باتوجه‌ به این موضوع، شرکت چینی سعی می‌کند رفتار گوگل را جبران کند.

خدمات گوگل در گوشی‌های اندرویدی تجربه‌ی کاربری را ارتقا بخشیده است؛ اما درنتیجه‌ی تحریم‌ها، گوشی‌های جدید هواوی از اپلیکیشن‌های گوگل پشتیبانی نمی‌کنند و قابلیت‌های این گوشی‌ها مانند نسل‌های قدیمی‌شان نیست و درآمد این شرکت کاهش یافته است.

گفته می‌شود گوگل از حاکمیتش در بازارهایی مانند سیستم‌عامل برای آسیب‌زدن به شرکت‌های چینی سوءاستفاده می‌کند. توقف پشتیبانی از گوگل و اپلیکیشن‌ها و خدماتش به شرکت‌های فعال در چین لطمه‌ نمی‌زند؛ اما به شماری از سازندگان گوشی‌های هوشمند این کشور خسارت وارد می‌کند که با بازار خارجی سروکار دارند و کسب‌وکارشان بین‌المللی است.

تحقیقات دولت چین فقط به بررسی رفتار انحصاری گوگل ختم نمی‌شود؛ زیرا این کشور قرار است رفتار دولت آمریکا را با سازنده‌ی تراشه‌ی چینی SMIC و شرکت بایت‌دنس، مالک تیک‌تاک، بررسی کند.

پیش‌از‌این، گوگل نیز درمعرض تحقیقات ضدانحصار قرار گرفته است و در سال ۲۰۱۸، اتحادیه‌ی اروپا این شرکت را به پرداخت جریمه‌ی پنج‌میلیارد دالری محکوم کرد.

به‌گزارش روئیترز، درصورت آغاز تحقیقات، چین بررسی سابقه‌ی گوگل در اتحادیه‌ی اروپا و هند را از قلم نمی‌اندازد.

هنوز مشخص نیست درصورت حقیقت‌داشتن رفتار انحصارطلبانه‌ی گوگل، چین چه جرایمی برای این غول فناوری در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.